ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


آیا مارمولک های خانگی سمی هستند؟

آیا مارمولک های خانگی سمی هستند؟

گاهی اوقات ممکن است هنگام شب، صداهایی از اطراف بشنوید که معمولاً چند بار پشت سر هم بوده و بارها تکرار می شود؛ گاهی متقاعد شده اید که این صدا، به خاطر وجود یک حشره است که راه خروج خود را گم کرده است؛ ولی بعد از کمی متوجه می شوید که یک مارمولک خانگی یا گکو مسبب آن صدا بوده است.

 

در این مرحله افراد به دو دسته تقسیم می شوند؛ عده ای که همیشه مارمولک ها را به عنوان یک آفت در نظر گرفته و از آن ها به عنوان موجوداتی سمی و خطرناک یاد می کنند و عده ای دیگر نیز بر خلاف این موضوع فکر می کنند؛ اینکه مارمولک ها موجودات بی آزاری بوده، سمی نیستند و خطری ایجاد نمی کنند. این مقاله به این موضوع، که آیا مارمولک های خانگی برای انسان مضر و سمی هستند، می پردازد.

 

آیا مارمولک های خانگی برای انسان مضر و سمی هستند؟

 

تحقیقات مشخص کرده است که مارمولک های خانگی برای انسان سمی نیستند و نمی توانند به طور مستقیم به انسان آسیبی برسانند؛ با این حال، مارمولک ها می توانند حامل برخی عوامل بیماری زا باشند و در صورت تماس با مواد غذایی شما، آلودگی هایی را منتقل می کنند. به این ترتیب اگرچه مارمولک های خانگی سمی نیستند، اما همچنان برای مواد غذایی، یک خطر محسوب می شوند.

 

مارمولک های خانگی که با عنوان گِکو نیز شناخته می شوند، بومی جنوب و جنوب شرقی آسیا هستند؛ اما امروزه این مارمولک ها با ورود به کشتی های مسافری و باری، در سراسر دنیا گسترش یافته اند.

 

خطرات مرتبط با مارمولک های خانگی

 

اگرچه حضور مارمولک ها ممکن است برای اکثر مردم بسیار ناخوشایند باشد و آن ها را بترساند اما در واقعیت این مارمولک ها هستند که از حضور انسان ها می ترسند و با وجود آن ها احساس امنیت نمی کنند. مارمولک ها موجوداتی غیر سمی هستند و اکثر آن ها حتی گاز هم نمی گیرند؛ اما مارمولک های بزرگتر می توانند برای دفاع از خود نیش بزنند که اثر این نیش، برای انسان بسیار خفیف است.

 

فقط دو گونه مارمولک سمی وجود دارد که در آمریکای جنوبی زندگی کرده و جزو مارمولک های خانگی محسوب نمی شوند.

 

با این حال، مارمولک ها می توانند ناقل پاتوژن های بیماری زا باشند و از این رو، نمی توان آن ها را کاملاً بدون خطر در نظر گرفت، در صورت تماس آن ها با مواد غذایی، ممکن است به صورت غیر مستقیم باعث آلودگی و یا مسمومیت غذایی شوند.

 

مارمولک های خانگی معمولاً به سمت شیر و فرآورده های آن جذب می شوند؛ بنابراین برای محافظت از شیر و یا سایر مواد غذایی لبنی، بهتر است دقت کنید که آن ها را در ظروفی نگهداری کنید که به خوبی پوشانده شده و درب آن ها نیز محکم شده باشد. اما به طور کلی علاوه بر شیر و فرآورده های آن بهتر است هر ماده غذایی را که انبار می کنید به درستی بسته بندی نمایید، به ویژه اگر در خانه کودک دارید.

 

 

راه هایی برای دور کردن مارمولک ها از خانه

 

وجود هر گونه آفت در خانه به هیچ وجه برای افراد خانه قابل تحمل نیست و اگر بخواهید این آفت ها از جمله مارمولک های خانگی را از بین ببرید کاملاً منطقی است. اما در عین حال ممکن است وجود مارمولک در خانه بتواند در بعضی موارد کمک کننده باشد، تعداد کم مارمولک ها در خانه به هیچ چیز آسیبی نمی رسانند؛ اما چرا وجود آن ها خوب است؟ ممکن است تعجب کرده باشید، اما مارمولک های خانگی حشرات کوچک و مگس ها را می خورند و خانه را از وجود آن ها پاک می کنند.

 

مارمولک های خانگی به خوردن عنکبوت ها و مگس ها و حشرات خانگی معروفند؛ آن ها می توانند سوسک های خانگی را نیز بخورند البته اگر بتوانند آن ها را بگیرند، به این ترتیب مارمولک ها می توانند جمعیت حشرات خانه را کنترل کنند. اما اگر کاملاً مطمئن هستید که حانه شما بهداشتی، تمیز و عاری از هرگونه حشرات کوچک است و یا اگر فقط می خواهید از وجود مارمولک ها خلاص شوید چون آن ها را منزجر کننده و وحشتناک می دانید، روش های مختلفی برای این کار وجود دارد.

 

روی مارمولک ها آب سرد بپاشید

 

مارمولک ها موجوداتی بسیار سریع هستند، شما ممکن است قصد داشته باشید آن ها را گیر بیندازید و به سمت در و پنجره ها هدایت کنید تا بیرون بروند، اما به محض اینکه به آن ها نزدیک می شوید با سرعت بالایی فرار می کنند و در زیر مبل ها و یا هر جای غیر قابل دسترس دیگری پنهان می شوند.

 

یکی از روش هایی که می توانید برای کند کردن حرکت آن ها استفاده کنید، پاشیدن آب بسیار سرد و یا ترجیحاً آب یخ بر روی مارمولک است؛ آب سرد می تواند با شوک خفیفی که به دستگاه عصبی مارمولک وارد می کند سبب کند شدن حرکتش گردد؛ در این وضعیت شما می توانید به راحتی با یک تکه کاغذ یا پارچه، مارمولک را بگیرید و در جایی بیرون از خانه رها کنید.

 

مارمولک ها را به سمت خروجی ها هدایت کنید

 

گاهی اوقات ممکن است مارمولک را در نزدیکی یک خروجی مانند در و یا پنجره مشاهده کنید، در این مواقع باید سریعاً دست به کار شوید و مارمولک را از همان خروجی بیرون کنید. اگر پشت شیشه های پنجره، توری پشه دارید بهتر است آن را هم باز بگذارید تا مارمولک بتواند خارج شود. مارمولک ها زمانی که خطر را احساس می کنند به دنبال راهی برای رسیدن به امنیت هستند، بنابراین اگر یک راه خروج را باز ببینند حتما به سمت آن حرکت می کنند تا به یک نقطه امن برسند.

 

بسیار مهم است که سریع باشید و به سمت نقطه خروجی ضربه بزنید تا توجه مارمولک جلب شود و از آن نقطه خارج گردد

 

از تله مارمولک استفاده کنید

 

امروزه شما می توانید از انواع تله های مارمولک خانگی استفاده کنید و با قرار دادن یک طعمه در تله، مارمولک را به دام بیندازید، بهتر است تله ها را در مسیر هایی قرار دهید که می دانید مارمولک ها شب ها از آن جا عبور می کنند، پس از به دام افتادن مارمولک می توانید آن را بیرون از خانه رها کنید.

 

 

خانه  را از وجود حشرات و آفت های کوچک پاک کنید

 

مارمولک ها به حشرات و عنکبوت های خانه شما جذب می شوند، اگر چندان بهداشت خانه خود را رعایت نمی کنید و تعداد زیادی از این حشرات کوچک در گوشه و کنار خانه یافت می شوند، احتمال دارد مارمولک ها نیز به قصد تغذیه از این موجودات به خانه شما وارد شوند. بنابراین به طور مرتب خانه  را تمیز کنید و هرگونه تار عنکبوتی را که ممکن است گوشه ی دیوار ها و یا نزدیک به منابع نور تشکیل شده باشد، از بین ببرید تا به این ترتیب عنکبوت ها و حشرات را از خانه خود دور نگه دارید.

 

راه های دیگر برای دور کردن مارمولک ها

 

برخی افراد راه هایی مانند قرار دادن پوسته تخم مرغ یا حبه سیر در گوشه هایی که ممکن است مارمولک ها پنهان شوند، را بسیار مناسب می دانند؛ این روش ها توسط افراد زیادی تست شده اند و چندان کارساز نبوده اند، بعد از آن باز هم شاهد مارمولک ها را در خانه بوده اند، حتی در جاهایی که پوست تخم مرغ قرار داده بودند.

 

اگر یک مارمولک خانگی در ظرف آب آشامیدنی یا شیر بیفتد چه باید کرد؟

 

قطعاً شما باید آن آب یا شیر را دور بریزید، گرچه مارمولک سمی نیست اما به آسانی می تواند ناقل بیماری باشد و به همین دلیل یک آلودگی و خطر محسوب می شود؛ مارمولک ها تنها زمانی یک خطر جدی نیستند که کاملاً از غذای شما دور باشند.

 

آیا مارمولک های خانگی نماد خوش شانسی هستند؟

 

در برخی فرهنگ ها در کمال تعجب مارمولک ها به عنوان نمادی از خوش شانسی و خوش بختی در نظر گرفته می شوند؛ از آن جایی که مارمولک ها حیواناتی شبگرد هستند و در شب همه جا را می بینند مردم آن ها را نمادی برای پیش بینی و دیدن عالم غیب در نظر می گیرند.

 

آیا دم مارمولک سمی است؟

 

خیر، دم مارمولک درست مانند بقیه اجزای بدن او سمی نمی باشد.

 

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: