ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


آیا گزش مارمولک ها حقیقت دارد؟

آیا مارمولک ها گاز می گیرند؟

 

آیا شما هم جزء افرادی هستید که از مارمولک ها می ترسند؟ آیا تا به حال راجع به گزش مارمولک ها  و اینکه می توانند گاز بگیرند یا نه، کنجکاو شده اید؟ در صورتی که پاسخ تان به سوال قبلی مثبت است، آیا می دانید که گزیدگی مارمولک ها سمی است یا خیر؟ اگر درباره این مطالب کنجکاو هستید توصیه می کنم این مقاله بی نظیر را از دست ندهید؛ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

 

آیا مارمولک ها انسان ها را گاز می گیرند؟

 

پاسخ این سوال می تواند سبب ناراحتی و اضطراب بسیاری از افراد را فراهم کند، زیرا جواب بله است؛ مارمولک ها می توانند انسان ها را گاز بگیرند و این کار را انجام می دهند؛ اما در کل، این خزندگان کوچک، موجودات تهاجمی نیستند و تنها هنگام احساس خطر و برای دفاع از خود، این کار را انجام می دهند.

 

ترساندن مارمولک ها اصلاً کار عاقلانه ای نیست، زیرا بسته به گونه مارمولک، می تواند عواقبی نظیر گزیدگی های کوچک، تا جراحات وحشتناکی که حتی در برخی موارد کشنده هستند را، در پی داشته باشد.

 

اکنون که تا حدودی با گزیدگی یا گزش مارمولک آشنا شده اید، می خواهیم نگاه عمیق تری به موضوع گزیدگی مارمولک داشته باشیم، اینکه کدام گونه های مارمولک ها خطرناک ترین هستند، کدام یک از آن ها دارای زهرهایی هستند که می تواند کشنده باشد، و بسیاری از موارد دیگر در رابطه با گزیدگی مارمولک ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

چه چیزی سبب می شود مارمولک ها کسی را گاز بگیرند؟

 

بیشتر اوقات علت اینکه مارمولک ها کسی را می گزند این است که، می خواهند از خودشان در برابر انسان هایی که سعی در گرفتن آن ها دارند، دفاع کنند؛ چرا که مارمولک ها به صورت غریزی، این افراد را مهاجم و دشمن تلقی کرده و برای رفع خطر ناشی از این دشمنان، به اصلی ترین مکانیسم دفاعی خود، که گزیدن است، متوسل می شوند؛ در واقع عمل گزش در مارمولک ها، یک واکنش طبیعی نسبت به شرایط خطرناک است.

 

پس از گزیده شدن توسط مارمولک چه اتفاقی می افتد؟

 

به خاطر داشته باشید بدون توجه به گونه مارمولک، اگر مورد گزش مارمولک ها قرار گرفتید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که زخم خود را کاملاً شستشو دهید. در بیشتر موارد حتی مراجعه به پزشک ضرورتی نخواهد داشت، اما در برخی موارد ممکن است گزیدگی و جراحت ناشی از آن جدیتر از آن باشد که بتوان تنها با اقدامات اولیه آن را درمان نمود. در چنین شرایطی بهترین راه این است که در اولین فرصت، به پزشک مراجعه کنید.

 

برخی از مارمولک ها نیز می توانند از طریق گزیدگی، ایجاد خراش یا حتی از طریق مدفوع خود، باکتری سالمونلا را منتقل کنند. بنابراین، بهتر است برای جلوگیری از پشیمانی های بعدی، در صورت مواجهه با چنین شرایطی، اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز عفونت را انجام دهید.

 

همچنین گونه های دیگری از مارمولک ها وجود دارند، که به شدت خطرناک و سمی هستند؛ بنابراین اگر مهارت کافی برای شناسایی و تشخیص این گونه مارمولک ها ندارید، بهتر است هنگام مواجهه با مارمولک ها هوشیار باشید و همه گونه های مارمولک را، زهرآگین تصور کرده و از آن ها دوری کنید.

 

 

چگونه می توان از گزش مارمولک ها اجتناب کرد؟

 

اولاً، هیچ وقت سعی نکنید یک مارمولک را، به خصوص اگر در رابطه با گونه آن هیچ اطلاعاتی ندارید، با دست خالی و بدون هیچ پوشش یا وسیله ای بگیرید.

 

اگر می خواهید مارمولکی را بگیرید، و اگر آن مارمولک یک حیوان دست آموز نیست، به جای استفاده از دست های خود، یک ظرف را طوری روی مارمولک برگردانید که مارمولک در فضای داخلی آن محصور شود؛ بهتر است برای این کار، از یک ظرف شیشه ای استفاده کنید؛ چون در این صورت می توانید داخل ظرف را ببینید؛ سپس هنگامی که مارمولک داخل ظرف است، آرام آرام با استفاده از یک ورقه از جنس کاغذ، مقوا یا هر چیز دیگر، دهانه ظرف را طوری مهار کنید که مارمولک راه گریزی نداشته باشد.

 

یکی از ویژگی‌های جالب مارمولک‌ها قابلیت تغییر رنگ پوست آن‌ها است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به محیط خود سازگارتر شوند یا در مواجهه با خطر ابراز وضعیت‌های مختلف نمایش دهند. این توانایی با استفاده از سلول‌های ویژه و لایه‌های رنگی در پوست آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

مارمولک‌ها اغلب به دنبال حشرات و مورچه‌ها می‌گردند و به طور معمول بر انسان‌ها حمله نمی‌کنند. آن‌ها از دندانهای کوچک خود برای گرفتن و مصرف شکارهای خود استفاده می‌کنند و هیچوقت شما را گاز نخواهند گرفت

 

این روش، شما را قادر می سازد بدون تماس مستقیم با مارمولک، بتوانید آن را بگیرید؛ از طرفی مارمولک هم دیگر نمی تواند دست شما را گاز بگیرد.

 

عوارض ناشی از گزش توسط یک مارمولک چیست؟

 

عوارض ناشی از گزش مارمولک، از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است و به نوع مارمولک بستگی دارد؛ به عنوان مثال، اگر یک مارمولک خانگی کوچک شما را بگزد، تنها عارضه ای که در اثر این گزش ایجاد می شود، فرورفتگی جزئی روی پوست به همراه کمترین میزان آسیب دیدگی در بافت سطحی پوست است.

 

این در حالی است که، یک گزش توسط اژدهای شرور کومودو که بزرگترین گونه مارمولک است، می تواند جراحت عمیقی در لایه های پوست، ماهیچه ها و ارگان های حیاتی بدن شما ایجاد کند. گزش این مارمولک غول پیکر، حتی می تواند کشنده باشد و درمان عوارض ناشی از آن، به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد.

 

آیا مارمولک ها می توانند حیوانات خانگی را گاز بگیرند؟

 

بله، مارمولک ها همانطور که قادر به گزیدن انسان ها هستند، می توانند حیوانات خانگی مثل سگ و گربه ها را نیز گاز بگیرند؛ اما این اتفاق بسیار نادر است، زیرا همانطور که قبلا گفتیم، مارمولک ها جانورانی تهاجمی نیستند؛ آن ها مایل نیستند انسان و یا حیوانات خانگی را گاز بگیرند؛ گاز گرفتن، مکانیسم دفاعی مارمولک ها برای محافظت از خود در برابر خطرات احتمالی است.

 

 

بنابراین اگر حیوان خانگی شما، مارمولکی را به مبارزه بطلبد، مارمولک احساس خطر کرده و برای دفاع از خود، هر کاری از جمله گزیدن حیوان مزاحم را امتحان می کند؛ آسیبی که در اثر گزیدگی به حیوان خانگی وارد می شود، بسته به گونه مارمولکی که آن را گزیده، می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

گزش زهرآگین مارمولک ها

 

تنها دو گونه مارمولک شناخته شده که دارای نیش زهرآگین و مسموم کننده هستند.

 

اولین گونه مارمولک سمی: مارمولک دانه تسبیحی است که بومی مکزیک می باشد.

 

دومین گونه مارمولک سمی: هیولای گیلا است؛ این گونه مارمولک قوی هیکل و بزرگ، در آریزونا، سونورا، مکزیک و مناطق مجاور آن ها یافت می شود.

 

زهر مارمولک های سمی که نام برده شد از نظر حجم و شدت اثر، مشابه زهر برخی از مارهای افعی است؛ با این وجود، عوارض ناشی از گزیدگی آن ها، اغلب بسیار خفیف تر از مارهاست و می توان گفت گزش این مارمولک ها تقریباً هیچ وقت منجر به مرگ نمی شود.

 

برخلاف اکثر مارها، هیولای گیلا و مارمولک های دانه تسبیحی، دندان های تیز ندارند، بلکه فک بسیار قدرتمندی دارند؛ به این ترتیب این مارمولک ها سم خود را از طریق له کردن بافت های پوست و ماهیچه های قربانی، وارد بدن او می کنند؛ برخورداری از چنین فک قوی، جدا کردن مارمولک از قربانی را بسیار مشکل می کند.

 

 

پیشنهادات مختلف برای جدا کردن هیولای گیلا از قربانی

 

یک. با استفاده از انبردست سعی کنید آرواره های محکم مارمولک را از هم باز کنید.

 

دو. با کمک شعله، پوست مارمولک را تحریک کنید تا دهان خود را باز کند.

 

سه. مارمولک و عضوی را که به آن متصل شده، در آب فرو ببرید؛ این کار می تواند به جدا شدن مارمولک از قربانی کمک کند.

 

علائم و عوارض ناشی از زهر این مارمولک ها عبارتند از، درد، تورم و تغییر رنگ در ناحیه اطراف محل گزیدگی و همچنین تورم گره های لنفاوی؛ همچنین عوارضی چون ضعف، تعریق، تشنگی، سردرد و زنگ زدن گوش یا وزوز گوش ممکن است ایجاد شود؛ در موارد مسمومیت شدید، ممکن است فشار خون به شدت کاهش یابد.

 

پس از جدا شدن مارمولک، باید قطعات دندان ها که اغلب در پوست باقی می مانند، برداشته شوند؛ درمان فشار خون پایین یا مشکلات لخته شدن خون نیز، می تواند از طریق روش هایی که در درمان عوارض نیش مار افعی مورد استفاده قرار می گیرد، انجام شود.

 

نکته هشدار دهنده این است که، فعلاً هیچ پادتنی برای زهر مارمولک، در دسترس نیست.

 

برای خلاصی از تمامی مارمولک های کوچک و بزرگ موجود در داخل خانه، حیاط یا هر قسمت دیگری از محیط زندگی، کافیست سم قوی مارمولک کش لیزاردکیلر را مورد استفاده قرار دهید.

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: