ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


بررسی انواع گونه های مارمولک

انواع گونه های مارمولک

انواع گونه های مارمولک

 

مارمولک ها، گروه بسیار بزرگی از خزندگان و بیش از پنج هزارگونه هستند. آن ها موجودات سرسختی هستند، زیرا انواع مارمولک در بیشتر مناطق آب و هوایی بجز مناطق قطبی می توانند زندگی کنند، آن ها می توانند مدت زیادی بدون غذا زنده بمانند و برای زندگی در شرایط سخت و طاقت فرسا مانند نواحی بیابانی بی آب و علف، کاملاً تطابق یافته اند.

 

بسیاری از مارمولک ها فقط در محیط طبیعی مانند بیابان، کوه و یا جنگل زندگی می کنند. اما برخی گونه ها نیز در مناطق شهری و در خانه ها یافت می شوند. در ادامه به بررسی انواع گونه های مارمولک در سراسر جهان می پردازیم تا با برخی از گونه های مهم آن و برخی گونه های خطرناک و سمی مارمولک ها بیشتر آشنا شویم.

 

مارمولک های آگاما

 

مارمولک های آگاما در حالت عادی به رنگ قهوه ای هستند، اما مارمولک های نر این گونه در فصل تولید مثل به طرز چشمگیری تغییر رنگ می دهند و سر و دم آن ها به رنگ های روشن مثل زرد و نارنجی تغییر رنگ داده و قسمت میان تنه و شکمی آن ها نیز به رنگ آبی در می آید. این گونه از مارمولک ها به نام مارمولک آگامای رنگین کمانی نیز شهرت دارند. این تغییر رنگ برای جلب توجه مارمولک ماده و آغاز جفتگیری است و نقش مهمی در ارتباط و تولید مثل این نوع مارمولک ها دارد.

 

 

انواع مارمولک های آنول

 

مارمولک آنول که به نام های آنول گلو قرمز یا آنول سبز نیز معروف هستند بدن هایی به رنگ سبز دارند.

این مارمولک ها موجوداتی هستند که داشتن قلمرو برایشان بسیار مهم تلقی می شود. برخی حتی شاهد رفتارهای تهاجمی نسبت به بازتاب های خود در آینه ها بوده اند. بدین معنی که با دیدن سایر مارمولک ها در قلمرو خود، حمله می کنند همچنین از آنول ها به عنوان کنترل آفات بومی استفاده می شود، زیرا آنها عنکبوت، سوسک و سایر آفات را می خورند آنول با توجه به روحیه و محیط اطراف خود، می تواند رنگ بدنش را تغییردهد.

 

مارمولک های کلاه خودی یا کاسکید

 

این نوع مارمولک از ایگوانا سانان است و بسیار به مارمولک ایگوانا نیز شبیه است. این مارمولک همچنین با نام های سوسمار آمریکایی و مارمولک عیسی مسیح نیز شناخته می شود دارای پاهای عقبی بزرگی است که دارای تکه های پوستی در بین هر انگشت پا است، این نوع پا، به آنها اجازه می دهد تا به سرعت در سطح آب حرکت کنند.

 

مارمولک‌ها گروه متنوعی از حیوانات کوچک و اجتماعی هستند که در برخی از نواحی جهان زندگی می‌کنند. این گروه از حیوانات به تنوع گونه‌های زیادی دارد. زیرا مارمولک‌ها در مناطق مختلف و با شرایط زیستی مختلف زندگی می‌کنند، تعداد زیادی از گونه‌ها وجود دارد. در زیر، به برخی از انواع مارمولک‌ها اشاره شده است:

  1. مارمولک اروپایی (European Mole): این نوع مارمولک در مناطق اروپا زندگی می‌کند و به عنوان یک گونه از مارمولک‌ها شناخته می‌شود. آنها دارای خاصیت کاوشگری قوی و بنیادهای زیرزمینی پیچیده‌اند.

  2. مارمولک آمریکایی (American Mole): این نوع در مناطق آمریکای شمالی یافت می‌شود. مانند مارمولک اروپایی، مارمولک آمریکایی نیز در زیرزمین‌ها کاوش می‌کند و از بنیادهای زیرزمینی برای جستجوی غذا و ساخت لانه استفاده می‌کنند

 

آفتاب پرست

 

آفتاب پرست ها در میان انواع مارمولک ها یکی از عجیب ترین و زیباترین آن ها به شمار می آیند. آن ها یکی از متبحرترین موجودات در تغییر رنگ بدن و استتار در محیط می باشند. آن ها توانایی این را دارند که به هر رنگی که در پس زمینه وجود دارد در بیایند.

 

یکی دیگر از ویژگی های خاص این نوع مارمولک ها، دید 360 درجه در هر دو چشم و به صورت جداگانه است. آن ها با دو چشم خود می توانند بر دو قسمت متفاوت متمرکز شوند و این ویژگی در چشم های آفتاب پرست به آن ها این امکان را می دهد که به راحتی شکار کنند و یا خود را از شکارچیان پنهان کنند. قدرت بینایی این نوع مارمولک نسیت به سایر گونه های مارمولک قوی تر است به طوری که حتی تا 10 متر توانایی دیدن دارد.

 

همچنین دم آفتاب پرست ها دمی مارپیچ و قوی است که باعث می شود آن ها بر شاخه درخت ها تعادل خود را حفط کنند. آفتاب پرست ها به راحتی از درخت ها بالا می روند زیرا ساختار دست و پایشان برای بالا رفتن از درخت و شاخه ها کاملاً مناسب است. ساختار آن ها انبر مانند بوده و دارای پنجه های تیزی نیز هستند. آن ها زبانی بلند دارند به شکلی که گاهی طول آن به دو برابر طول بدن می رسد آن ها با استفاده از زبان قوی خود شکار می کنند. هدف گیری دقیق و زبان بلند آن ها، باعث شده شکارچیان موفقی نیز باشند.

 

 

مارمولک شاخدار صحرایی

 

این مارمولک ها برای دفاع در برابر شکارچیان دارای برآمدگی هایی روی بدن هستند. این مارمولک ها از سبک استتار و کمین برای شکار کردن استفاده می کنند.

 

مارمولک یقه دار یا مارمولک طوقی

 

مارمولک یقه دار گونه نسبتاً بزرگی از مارمولک است که می تواند به طول تقریباً یک متر رشد کند. این مارمولک از نظر ظاهری یک ویژگی کاملاً مشخص دارد و همانطور که از نامش مشخص است یک پوست ضخیم، بزرگ و چین دار در قسمت گردن دارد که هنگام ترساندن شکارچیان، مانند چتر باز شده و دور گردن آن را به طور کامل فرا می گیرد و باعث می شود که این مارمولک بزرگ تر و وحشتناک تر به نظر برسد.

 

دم بلند و پنجه های تیز این مارمولک هنگام صعود به درختان به او کمک می کند مانند بسیاری دیگر از گونه های مارمولک، مارمولک یقه دار همه چیز خوار است و تقریباً هر چیزی را که می تواند بخورد، می خورد.

 

انواع مارمولک های خانگی یا گکوها

 

این مارمولک ها در تمام نقاط گرمسیری جهان یافت می شوند و در واقع این نوع مارمولک ها هستند که در خانه ها به عنوان آفات شناخته می شوند. اما برخی از آن ها به عنوان حیوان خانگی نیز مورد استقبال قرار گرفته اند زیرا این مارمولک ها، موجودات بی آزاری بوده و برخی از آن ها پوست هایی با طرح و رنگ های خاص و زیبا دارند.

 

شناخته شده ترین گونه گکو، گکوی پلنگی است و معمولاً به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود. گکوهای پلنگی به نظر می رسد که همیشه لبخند می زنند، اما این به دلیل شکل سر و دهان آنها است.

 

 

هیولای هیلا

 

هیولای هیلا لازم نیست که همیشه به دنبال شکار کردن و یا در حال تغذیه باشند، زیرا می توانند چربی را در دم بزرگ خود ذخیره کنند. آنها قادرند ماه ها و حتی یک سال تغذیه نکنند. آنها سمی هستند، اما از این سم در حمله به شکار استفاده نمی کنند، آن ها از سم فقط در زمان دفاع از خود بهره می برند.

 

ایگوآنای سبز

 

ایگواناهای سبز یکی از محبوب ترین خزندگان در ایالات متحده هستند و همچنین در بین بزرگترین مارمولک های قاره آمریکا قرار دارد که میانگین طول آن حدود 2 متر و وزن آن حدود 5 کیلوگرم است. طول عمر متوسط آن در طبیعت 20 سال است.

 

اژدهای کومودو

 

اژدهای کومودو بزرگترین و سنگین ترین مارمولک روی زمین است. بزرگترین اژدهای کومودو که تاکنون پیدا شده است بیش از سه متر طول داشته و وزن آن 166 کیلوگرم بوده است.

 

مارمولک های بدون پا

 

این نوع مارمولک ها را اغلب به دلیل ظاهرشان و عدم وجود پا، با مارها اشتباه می گیرند. وجه تمایز این مارمولک ها با مار در پلک های آن ها است اگر از نزدیک آن ها را مشاهده کنید، این مارمولک ها پلک هایی دارند که آنها را از مارها متمایز می کند.

 

انواع مارمولک مهره دار مکزیکی

 

مارمولک مهره دار مکزیکی از حیواناتی است که می تواند از فاصله ایمن، شما را شگفت زده کند. این مارمولک ها اغلب لاغر و به ظاهر به دام افتاده اند، اما آن ها به سرعت رعد و برق مانند بولداگ (نوعی سگ بزرگ) فرار خواهند کرد.

 

مارمولک های خاکی نئوتروپیک

 

در فصل تولید مثل و هنگام نبرد با سایر مارمولک های نر برای جفتگیری با ماده، این مارمولک ها روی همه چهار پا می ایستند به طوری که بزرگتر به نظر می رسند. معمولاً این تغییر در اندازه بدن، برای ترساندن سایر مارمولک های نر و اعمال قدرت است.

 

مارمولک تاگو

 

همه جمعیت این گونه از مارمولک ها، ماده هستند این مارمولک توسط پارتنوژنز (فرایند تولید مثل غیر جنسی) تولیدمثل می کنند.

 

 

انواع مارمولک های سمی

در میان تمام انواع مارمولک هایی که نام برده شد فقط سه گونه مارمولک از نظر بالینی سمی هستند: اژدهای کومودو، مارمولک مهره دار مکزیکی و هیولای هیلا.

 

مارمولک های مهره دار در امتداد سواحل غربی مکزیک و هیولای هیلا در جنوب غربی آمریکا تا شمال مکزیک یافت می شوند. نیش آنها می تواند باعث صدمات جدی شود، اما هیچ تلفات انسانی تاکنون ثبت نشده است.

 

تحقیقات اخیر همچنین نشان داده است که اژدهای کومودو بسیار سمی است و سم آن می تواند باعث بیماری هایی در انسان شود. این گونه بزرگ مارمولک را می توان در جزایر کومودو، رینکا، فلورس، جیلی موتانگ و پادار اندونزی یافت.

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید