ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


بیماری های ناشی از مارمولک

بیماری های ناشی از مارمولک چه هستند؟

بیماری های ناشی از مارمولک ها و روش های پیشگیری از آن

 

خزندگان نیز مانند بسیاری دیگر از حیوانات، پتانسیل انتقال بیماری های مشترک بین حیوان و انسان را دارند. این بیماری ها می توانند از طریق باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و انگل هایی که ممکن است وارد دهان شوند، انتقال پیدا کنند. همچنین آنها می توانند توسط هوایی که تنفس میکنیم یا خراش های پوستی نیز منتقل شوند. خطر ابتلاء به این عفونت ها در کودکان، زنان باردار، افراد مسن و بیماران بیشتر است. هنگام ارتباط با این خزندگان، محل اختفا و زندگی آنها باید بیشتر مواظب بود زیرا بیماری های ناشی از مارمولک نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

خزندگان و خطر بیماری های واگیر

 

رعایت بهداشت، مؤثرترین راه برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری های بین انسان و حیوانات خانگی است چه این حیوانات سگ باشند چه گربه و چه خزندگان و یا حتی موجوداتی مانند موش و مارمولک که به عنوان آفت به خانه ها پناه می آورند.

 

البته خزندگانی مانند مارها، لاک پشت ها و مارمولک ها به عنوان حیوان خانگی نیز محبوب شده اند از جذابیت های آنها می توان به ظاهر خاص، ساکت بودن و راحتی نگهداری از آنها اشاره کرد. ظاهر عجیب آنها نیز برای بچه های کوچک بسیار جذاب است. اگرچه آنها به مراقبت شدید نیاز دارند زیرا ناقل طیف وسیعی از میکروب ها هستند و ممکن است منجر به بیماری هایی در انسان ها شوند مخصوصا در کودکان، خانم های باردار، افراد مسن و افرادی که از بیماری های جدی مثل سرطان رنج میبرند.

 

 

تمام خزندگان ناقل طیفی از میکروب ها مثل باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و کرم ها هستند بسیاری از این میکروب ها می توانند به خانواده هایی که صاحب این خزندگان هستند انتقال پیدا کنند.

 

در این مقاله به چهار نوع بیماری مشترک بین حیوان و انسان که از طریق خزندگان منتقل می شود اشاره شده است.

 

بیماری های ناشی از مارمولک

 

یک. سالمونلا

 

این بیماری بین تمام گونه های خزندگان یافت می شود و زمانی که وسیله ای به مدفوع این خزندگان آلوده شود و سپس به هر دلیلی در دهان قرار بگیرد فرد به این بیماری مبتلا می شود. برای مثال ممکن است کودکان زیر 5 سال با نوشیدن از بطری هایی که در ارتباط با خزندگان و یا مدفوع آنها آلوده شده است، به این عفونت دچار شوند. عفونت سالمونلا ممکن است علائمی مانند اسهال، تب، سردرد، گرفتگی عضلات شکم داشته باشد و منجر به عفونت خونی شود کمبود آب بدن ممکن است شدید و طاقت فرسا شود. در یک بررسی، مشخص شد که 29 درصد از افراد مبتلا به سالمونلا با خزندگان در ارتباط بوده اند و 10 درصد از آن ها نیز کوکان زیر یک سال بوده اند.

 

عفونت سالمونلا ممکن است علائمی مانند اسهال، تب، سردرد، گرفتگی عضلات شکم داشته باشد و در نهایت منجر به عفونت خونی شود.

 

دو. بوتولیسم

 

بوتولیسم یک بیماری خطرناک است که خطر مرگ به همراه دارد و می تواند توسط سم ناشی از باکتری کلاستریدیوم، ایجادشود. این بیماری ممکن است منجر به فلج و یا مرگ فرد شود این باکتری به طور گسترده در محیط های خاکی و گل آلود یافت می شود و حیواناتی مثل خزندگان که در محیط های نزدیک به سطح زمین زندگی می کنند به آن آلوده می شوند. این باکتری، خزندگان مخصوصاً خزندگان آبزی مثل لاک پشت ها را مبتلا می کند. بزرگسالان و کودکان بزرگ تر طیفی از باکتری ها را دارند که مسئول رشد بی رویه میکروب ها هستند اما بچه های کوچکتر زیر یک سال از این ویژگی حفاظتی را ندارند.

 

 

سه. کامپیلو باکتریوسیس

 

این بیماری یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی در انسان است و توسط باکتری های شناخته شده به عنوان باکتری کامپیلو ایجاد می شود و علائمی مثل اسهال، درد های شکمی و تب دارد که بین دو تا پنج روز بعد از انتقال باکتری به بدناتفاق می افتد، معمولاً این آلودگی توسط غذا و آب آلوده ایجاد می شود.

 

چهار. لپتوسپیروسیس

 

این بیماری یک عفونت باکتریایی است. معمولاً بین هر دو گروه حیوانات وحشی و اهلی مثل سگ ها، گربه ها و خزندگان یافت می شود. این عفونت توسط ارتباط با ادرار این حیوانات منتقل می شود. این ارتباط می تواند به طور مستقیم از طریق زخم ها و بریدگی های روی بدن و یا بزاق دهان منتقل شود. این باکتری می تواند وارد آب یا خاک شود و برای هفته ها یا ماه ها در آنجا زنده باقی بماند بسیاری از مردم که دچار این بیماری می شوند علائمی شبیه به بیماری آنفلونزا دارند که سردرد های مزمن و شدیدی نیز به همراه دارد.

 

برخی بیماری های دیگر نیز ممکن است از طریق این خزندگان به انسان انتقال پیدا کنند. بیماری هایی مثل مشکلات کبدی، بیماریی که ماهیچه ها، سیستم عصبی، قلب و ریه ها را درگیر می کند. این بیماری ها با وجود انواع مختلف مارمولک در خانه به عنوان آفت و یا با نگهداری از انواع خزندگان در ارتباط هستند.

 

با اینکه بسیاری از این بیماری ها قابل درمان هستند اما بعضی از آنها نیز می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند برای اکثر افرادی که از این خزندگان نگهداری می کنند تا زمانی که نکات بهداشتی را رعایت کنند خطر ابتلا به این بیماری ها به یک خطر بزرگ برای سلامتی آنها منجر نمیشود برای بسیاری از افراد خطر ابتلا به عفونت ها از طریق ارتباط با خزندگان بسیار کم است و با رعایت نکات بالا کمتر نیز می شود.

 

 

اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از انواع مارمولک

 

در صورتی که در خانه کودک زیر پنج سال دارید، به محض اینکه متوجه ورود مارمولک ها به خانه شدید باید مارمولک ها را از خانه دفع کرده و یا از بین ببرید. همچنین خزندگان نباید به عنوان حیوان خانگی در خانه هایی که کودک زیر 5 سال دارند نگهداری شوند.

 

در صورتی که لباس شما به هر طریق با مارمولک تماس پیدا کرد، آن را با آب گرم یا داغ بشویید.

 

مراقب باشید مارمولک ها به هیچ عنوان به اتاق کودک شما و خصوصاً تخت آن ها وارد نشوند زیرا تماس پوست آن ها با ملافه و تخت کودکان می تواند عوامل بیماری زای زیادی را به شما انتقال دهد.

 

تمام خزندگان به یک یا بسیاری از باکتری های نامبرده شده در بالا، آلوده هستند. زنان باردار، افراد مسن یا افراد بزرگسالی که از لحاظ جسمی ضعیف هستند و افرادی که مبتلا به بیماری هایی مثل سرطان و ایدز باید از تمام خزندگان دوری کنند.

 

در صورتی که از برخی خزندگان به عنوان حیوان خانگی نگه داری می کنید بعد از دست زدن به آن ها، همیشه دستانتان را با آب داغ و صابون بشویید.

 

همیشه بعد از دست زدن به محفظه، وسایل، غذا و مدفوع انواع مارمولک، دستانتان را بشویید.

 

خزندگان باید بیرون از آشپزخانه، سالن غذاخوری و هر مکان دیگری که با آماده سازی غذا در ارتباط است نگهداری شوند.

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: