ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


تفاوت گکو و مارمولک

تفاوت گکو و مارمولک در چیست؟

آیا مارمولک ها و گکو ها با هم تفاوت دارند؟

در نگاه اول، بسیاری از خزندگان شبیه به هم به نظر می رسند. هر دو حیوان چهار دست و پا داشته و خونسرد هستند. اما مارمولک ها خزندگانی از راسته Squamata با چهار پا، گوش خارجی و پلک های متحرک هستند. در نقطه مقابل گکوها، مارمولک هایی با اندازه کوچک تا متوسط و​​ متعلق به خانواده Gekkonida هستند که در مناطق گرمسیر جهان یافت می شوند. گکوها از نظر شرایط زندگی، خصوصیات فیزیکی و عادات غذایی با سایر مارمولک ها تفاوت هایی دارند. در ادامه به تفاوت های گکو و مارمولک اشاره شده است.

 

تفاوت های فیزیکی گکو  و مارمولک

 

پوست

 

آنها دارای گونه های متنوعی هستند که همگی آنها می توانند به منظور استتار رنگ خود را تغییر دهند. برخلاف اکثر مارمولک ها که پوست خشک و پوسته پوسته دارند، پوست گکوها نازک است و برجستگی های کوچکی بر روی آن قرار دارد.

 

چشم

 

مارمولک ها دارای گوش های خارجی و پلک های متحرک هستند این در حالی است که چشم گکوها فاقد پلک است. در واقع چشم آنها توسط غشای شفافی پوشانده شده است که آنها از لیس زدن برای تمیز کردن آن استفاده می کنند. گکوهای شکارچی شبانه، مردمک های بزرگی دارند.

 

پنجه و دم

 

بر روی انگشت پا برخی از گونه‌های گکوها بالشتک‌هایی وجود دارد که آنها را قادر می‌سازد از سطوح عمودی بالا روند. با این وجود، پای مارمولک‌ها فاقد این بالشتک ها است. پنجه گکوها پهن است و با پرز پوشانده شده است. در نقطه مقابل مارمولک ها پاهای پنجه ای شکل دارند. بیشتر گکوها می توانند دم خود را جدا کنند تا به جای آن دم جدیدی رشد کند. دم مارمولک ها نیز این قابلیت را دارد.

تولید مثل

 

عادات جفت گیری گکوها بسیار متفاوت است. همچون بسیاری از خزندگان، اکثر  آنها تخم گذار هستند. گکوهای ماده چهار تا پنج جفت تخم می گذارند. حدود چهار ماه بین تخم گذاری آنها فاصله وجود دارد. پوسته خارجی تخم مارمولک ها در ابتدا نرم اما با سرعت زیادی سفت می شود.
گکو ماده جنوبی، روش تخم گذاری غیر معمولی دارد. او با ضربه زدن و کشیدن پاهای عقبی خود تخم ها را آزاد می کند. برخی از گونه های گکو در نیوزیلند از طریق زایمان بچه های خود را به دنیا می آورند. گکو به طور مرتب پوست اندازی می کنند، این فرآیند پس از گذشت بازه زمانی کوتاه از تولد آنها شروع می شود.

اکثر مارمولک ها تخم گذاری می کنند. اما برخی دیگر از آنها تخم‌ گذاری نمی‌ کنند. آنها پس از خروج تخم‌هایشان در داخل بدن، بچه دار می شوند. برخی دیگر از گونه های مارمولک از طریق زایمان بچه خود را به دنیا می آورند. با این وجود اکثر مارمولک های ماده به بچه های خود اهمیت چندانی نمی دهند.

 

تعداد گونه های شناسایی شده

 

در سراسر دنیا 1196  گونه مختلف از گکوها وجود دارد. نام این مارمولک از کلمه مالایی gekoq گرفته شده و  تقلیدی از فریاد زدن آنها است.
حدود 3800 گونه مارمولک در جهان وجود دارد که بیش از 110  گونه از آنها در ایالات متحده یافت می شوند.

 

عادات و ترجیحات غذایی

 

بیشتر گکوها در شب به شکار می روند. گکوها از مارمولک معمولی سوسک، پروانه، هزارپا، جیرجیرک و سوسک تغذیه می کنند. بسیاری از گونه های بزرگتر، مانند گکوهای کالدونیایی، از  مارمولک های جوان، موش ها و پرندگان کوچک تغذیه می کنند. اما مارمولک ها از غذاهای متنوعی از جمله میوه ها، گیاهان، حشرات، چهارپایان کوچک و لاشه حشرات و برخی جوندگان کوچک تغذیه می کنند. حتی در مواردی مارمولکهای شکارچی بزرگ از طعمه های بزرگ تر مانند گوزن تغذیه می کنند.

زهرآلود بودن

 

گکو سمی نیست اما اخیراً برخی از انواع سمی آن کشف شده است. در میان مارمولک ها نیز تنها دو نوع مارمولک سمی شناخته شده وجود دارند.

 

تفاوت طول عمر بین گکو و مارمولک

 

گکوها طول عمر بیشتری نسبت به مارمولک ها دارند. بر اساس گونه، آنها بین 5 تا 7 سال عمر می کنند. در میان مارمولک ها نیز طول عمر متوسط آ نها بین 1 تا 3 سال است.

 

منشا و پیدایش اولیه

 

اصالت گکوها به شمال آفریقا برمی گردد. اما انسان ها به صورت کاملا ناآگاهانه آنها را به مناطقی همچون جنوب فرانسه، جزایر قناری و جزایری در اقیانوس آرام جنوبی منتقل کرده اند. پیدایش مارمولک ها به بیش از 200  میلیون سال پیش یعنی زمانی که خزندگان برای اولین بار تکامل یافتند، بر می گردد.

 

ویژگی های رفتاری خاص

 

گکوها صدای منحصر به فردی دارند. در تعاملات اجتماعی خود با سایر مارمولک ها از چه چه زدن استفاده می کنند. برخی از گونه‌های گکوها ممکن است در حین دفاع، مواد کثیف و مدفوع خود را به سمت مهاجمان پرتاب کنند. این در حالی است که مارمولک‌ها این کار را انجام نمی‌دهند.

 

نگه داری به عنوان حیوانات خانگی

 

ایگوانا، اژدهای ریشدار، تگوس و مارمولک های مانیتور از جمله گونه های مارمولک هایی هستند که به عنوان حیوان خانگی فروخته می شوند. به طور کلی، مارمولک ها نسبت به سایر حیوانات خانگی نیاز به نگهداری بیشتری دارند.
گکوهای پلنگی و گکوهای کاکل دار دو نوع رایج از انواع گکوها هستند که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. آنها  از میوه ها و حشرات تغذیه می کنند.

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: