ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


خطرناک ترین مارمولک های جهان

مارمولک های خطرناک جهان

آیا مارمولک‌ ها سمی هستند؟

مارمولک ها موجودات باور نکردنی هستند که به دلیل ظاهر و ویژگی های منحصر به فردشان، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می کنند. توجه به این نکته ضروری است که برخی از مارمولک ها به دلیل ماهیت تهاجمی و داشتن زهر برای انسان ها بی ضرر نیستند؛ در این مقاله تعدادی از مارمولک های خطرناک جهان معرفی شده که عبارتند از:

 

هیولای گیلا

 

اژدهای کومودو

 

مانیتور تمساحی

 

مارمولک مکزیکی دانه تسبیحی

 

ایگوانای سبز

 

این مارمولک های خطرناک فقط توسط افراد باتجربه قابل مهار شدن هستند و سایرین باید از آن ها دوری کنند؛ اگرچه همه این مارمولک ها سمی نیستند اما برخی از آنها سمی مهلکی دارند که می تواند آسیب های جدی ایجاد کند.

 

معرفی مارمولک های خطرناک

 

یک. مارمولک‌ هیولا گیلا

 

هیولا گیلا به دلیل برخورداری از نیش زهرآلود، یکی از مارمولک های خطرناک به شمار می رود؛ فکهای عضلانی این مارمولک به قدری قدرتمند است که باز کردن آن پس از قفل شدن غیر ممکن به نظر می رسد. هیولای گیلا پس از گزیدن قربانی همچنان به جویدن بافت ها ادامه می دهد تا سم را هرچه بیشتر وارد بدن قربانی کند.

 

دندانهای هیولا گیلا دارای شیارهایی هستند که در آن ها غده های زهری قرار دارد. زهر این مارمولک ها بسیار خطرناک و دارای ترکیباتی از نوروتوکسین ها می باشد. با وجودی که گزش و صدمات ناشی از زهر هیولای گیلا در انسان بسیار نادر است، اما بهتر است همواره از این مارمولک دوری کنید.

 

این خزنده سمی بومی آمریکا است و در آریزونا کالیفرنیا، نوادا، یوتا، نیومکزیکو و مناطق خاصی از مکزیک زندگی می کنند؛ آنها با 60 سانتیمتر، طول و وزنی در حدود 2.3 کیلوگرم، یکی از بزرگترین مارمولک های خطرناک ایالات متحده شناخته می شوند.

 

 

علیرغم اینکه هیولاهای گیلا ذاتاً موجودات تهاجمی هستند اما حمله انسان به زیستگاه هایشان آن ها را به شدت تهدیدآمیز می کند. این مارمولک های خطرناک و سمی، بیشتر وقت خود را در لانه های زیرزمینی می گذرانند و فقط برای آفتاب گرفتن یا غذا خوردن، از لانه خارج می شوند؛ رژیم غذایی اصلی آنها شامل پستانداران تازه متولد شده و تخم های سایر جانداران می باشد.

 

اولین اقدام در گزیدگی توسط هیولای گیلا، این است که مارمولک را هر چه سریعتر از محل گزیده شده جدا کرده و از خود دور کنید. زیرا هر چه مدت زمانی که جانور در حال گزیدن است طولانی تر شود زهر بیشتری به بدن راه پیدا می کند.

 

گزش زهر آلود این مارمولک بسیار دردناک است و باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرد. پس از جدا کردن هیولای گیلا از محل گزیدگی، بهتر است محل گزش را بررسی کنید که احیاناً دندانی درون جراحت باقی نمانده باشد، زیرا ممکن است به همراه دندان، سم نیز وجود داشته باشد و سبب افزایش شدت آسیب در آن ناحیه شود.

 

دو. اژدهای کومودو

 

اژدها های کومودو از سنگین ترین مارمولک های خطرناک موجود روی کره زمین هستند. وزن این مارمولک های غول پیکر بیش از 130 کیلوگرم و طول آنها به حدود ده متر می رسد؛ همه اژدها های کومودو ماهیت تهاجمی دارند و قطعاً در صورت تحریک شدن می توانند موجوداتی فوق العاده خطرناکتر تبدیل شوند. این خزندگان بزرگ دارای غدد زهر بین دندانهای خود هستند و این سم همان چیزی است که به آنها کمک می کند تا به راحتی طعمه خود را از بین ببرند.

 

آنها به طور معمول پستانداران بزرگی مانند گاومیش یا گوزن را به عنوان وعده های غذایی خود شکار می کنند. در بعضی موارد عدم دسترسی به منابع غذایی، آنها هر چه را که پیدا کنند می خورند؛ بنابراین برای اینکه طعمه اژدهای کومودو نشوید، باید همواره فاصله خود را با این مارمولک بزرگ حفظ کنید.

 

مارمولک های بزرگ کومودو از سایر موجودات سمی خطرناک تر هستند، زیرا زهر موجود در بزاق و دندان های این مارمولک ها، بلافاصله طعمه را نمی کشد در عوض سبب می شود وقتی که طعمه در حال زجر کشیدن از زهر تزریق شده توسط مارمولک است این موجود مخوف، به تکه پاره کردن پوست و گوشت آنها و تغذیه از طعمه زخمی تا زمان هلاک شدن شان،ادامه دهد.

 

مارمولک های کومودو در جزایر اندونزی که شامل کومودو، جیلی موتانگ، جیلی داسامی، رینکا و فلورس می شود، زندگی می کنند. آنها آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می دهند و به طور معمول در حفره های سطحی که ایجاد کرده اند استراحت می کنند.

 

آنها جمعیت نسبتاً پایداری دارند، اما متأسفانه شکارچیان و بلایای طبیعی می توانند در آینده نزدیک این مارمولک های خطرناک را با خطر انقراض مواجه کند.

 

 

سه. مانیتور تمساحی

 

مانیتور تمساحی یکی از پرخاشگرترین و خطرناک ترین نژادهای مارمولک مانیتور محسوب می شود؛ به خصوص اگر توسط انسان ها تحریک شوند. این مارمولک ها می توانند به طولی بیش از دو تا سه و نیم متر برسند و معمولاً حدود پانزده سال عمر می کنند.

 

آنها بومی جزیره گینه نو هستند جایی که این مارمولک ها به عنوان یکی از مهمترین شکارچیان موجود در این منطقه در نظر گرفته می شود.

 

در رژیم غذایی این مارمولک های مانیتور، تقریباً هر موجود زنده ای جای دارد، اما بیشتر از پستانداران کوچک و پرندگان تغذیه می کنند. مانیتورهای تمساحی پرخاشگر و قلمرو طلب می باشند. این مارمولک ها در صورت تحریک شدن توسط انسان، می توانند زخم های خطرناکی به روی آن ها ایجاد کنند؛ به عنوان مثال، به راحتی می توانند با دندان هایشان انگشتان یک انسان را قطع کنند.

 

گزش مارمولک مانیتور تمساحی می تواند خونریزی و تورم در پی داشته باشد. با این وجود، زهر آنها برای انسان کشنده نیست؛ تنها ممکن است بسیار دردناک باشد و گاهی اوقات باعث بیماری شود.

 

چهار. مارمولک‌‌ مکزیکی دانه تسبیحی

 

مارمولک مکزیکی دانه تسبیحی درست مانند مارمولک هیولای گیلا یکی از معدود مارمولک های سمی در جهان است. این مارمولک های سمی نیز، بومی جنوب غربی آمریکای شمالی و همچنین بخشی از آمریکای مرکزی هستند.

 

مارمولک بدون مهره دارای فک قدرتمند و دندان های تیز هستند که به راحتی می توانند در بدن انسان نفوذ کنند؛ دقیقاً مانند هیولا گیلا، مارمولک مکزیکی دانه تسبیحی هم در شیارهای موجود در دندانهایش سمی دارد که با گزیدن و جویدن بافت های بدن قربانی، آزاد می شود.

 

اگرچه تعداد بسیار کمی تلفات انسانی از نیش این مارمولک سمی گزارش شده، اما همچنان بهتر است که فاصله ایمن را با آن ها رعایت کنید؛ اگر توسط مارمولک مکزیکی گزیده شدید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید.

 

پنج. مارمولک ایگوانای سبز

 

از بین همه سوسمارهای خطرناک، ایگوانا کمترین خطر را دارد و حتی می توان آنها را به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد. ایگواناهای سبز، فقط یک گونه از انواع ایگواناها هستند که باید نگران آن ها باشند زیرا سایر ایگواناها نیز می توانند تهاجمی باشند.

 

هرچند گزیدگی توسط ایگواناها نادر است، اما دندانهای بسیار تیز آنها در صورت گزش فرد، می تواند آسیب قابل توجهی به همراه داشته باشد.

 

دندان های ایگوانا در درجه اول برای جویدن گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد، اما می تواند برای گزیدن انسان و حیوانات نیز به کار برده شود. ایگواناها به طور کلی قبل از گاز گرفتن، هشدار می دهند اما امکان دارد گاهی به یک باره بگزند؛ اگر می خواهید یک ایگوانا را بگیرید، بهتر است از دستکش های ضخیم استفاده کنید تا از دست شما در برابر دندان های تیز آنها محافظت شود.

 

 

تحقیقات جدید نشان داده است كه ایگواناها غدد سمی دارند اما مانند خانواده مانیتور سمشان برای انسان كشنده نیست؛ بهترین راه برای اینکه پی بردن به قصد حمله ایگوانا، این است که آنها نفس عمیق می کشند و پوست زیر چانه خود را پایین می آورند و سعی می کنند خود را بزرگتر جلوه دهند؛ اگر این اتفاق بیفتد بهتر است قبل از اینکه گاز بگیرد کمی از این مارمولک های خطرناک فاصله بگیرید.

 

اگر توسط یک ایگوانا گزیده شدید مهم است که زخم را بشویید و سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید باکتری هایی عامل سالمونلا، گاهی در بزاق ایگوانا یافت می شوند و می توانند باعث عفونت های شدید زخم شوند.

 

ایگواناهای سبز معمولاً در جنگلهای بارانی در شمال مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی، برزیل و جزایر کارائیب یافت می شوند.

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: