ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


شکارچیان طبیعی مارمولک ها

شکارچیان طبیعی مارمولک ها چه موجوداتی هستند؟

انواع شکارچیان مارمولک ها

 

در حیات وحش انواع گوناگونی از حیوانات وجود دارند که میتوانند شکارچیان مارمولک ها به شمار روند. شکارچیانی که هر یک از مارمولک ها باید با آن دست و پنجه نرم کنند. این موضوع به سایز، گونه و محیطی که این خزندگان در آن زندگی می کنند بستگی دارد. برای یک مارمولک، دنیا به عنوان جایی برای زندگی مکانی نامطلوب است، زیرا با وجودی که برخی از گونه های مارمولک ها شکارچی هستند، با این حال در مقابل شکارچیان آسیب پذیرند، بنابراین آنها باید در مقابل شکارچیانی که در ادامه ذکر شده هشیار و مراقب باشند و از خود دفاع کنند.

 

یک. پرندگان

 

شکارچیان اصلی و غالب برای مارمولک ها، پرنده ها هستند. از آنجایی که مارمولک ها برای تنظیم دمای بدن خود نیازمند قرار گرفتن در معرض آفتاب هستند، در نتیجه بخش بزرگی از زمان خود را در فضاهای باز سپری می کنند. این مسئله مارمولک ها را به راحتی در دیدرس چشمان تیزبین پرندگان قرار می دهد و آن ها را بسیار آسیب پذیر می کند به عنوان مثال، گونه های مختلفی از پرندگان شکاری از جمله گالاپاگوس، شکارچیان دائمی ایگواناهای سبز هستند.

 

دو. پستانداران

 

در محیط زیست، گونه های مختلفی از پستانداران وجود دارند که مارمولک های کوچک یا تخم هایشان را از بین میبرند. این پستانداران شامل سگ سانان وحشی یا روباه ها می باشند. حتی در برخی مکانها گربه های وحشی نیز می توانند به مارمولک ها آسیب زده و آن ها را شکار کنند. در واقع شکار مارمولک ها توسط پستانداران، به گوناگونی منابع غذایی در دسترس آن ها بستگی دارد. همچنین نوع پستاندارنی که در یک مکان معین زندگی می کنند می تواند بر شکار شدن مارمولک ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال در برخی محیط ها، گرگ های صحرایی (کایوت ها) تهدید بزرگی برای مارمولک ها به شمار می روند.

 

سه. خزندگان

 

حتی با این تصور که مارمولک ها خویشاوندی بسیار نزدیکی با مارها دارند، مارها یکی از شکارچیان معمول مارمولک ها محسوب می شوند. این حقیقت که مارها هم میتوانند روی زمین باشند و هم بر روی درختان، به این معنی است که مارمولک ها به شدت از طرف مارها در خطر هستند. از آنجاکه مارها می توانند طعمه خود را یکجا ببلعند، پس می توانند مارمولک هایی را حتی گاهی هم اندازه خودشان هستند را، شکار کنند.

 

 

چهار. سایر مارمولک ها

 

برخی اوقات این شکارچی مارمولک میتواند یک مارمولک بزرگتر باشد. حتی مارمولک های یک گونه، میتوانند مارمولک های جوانتر هم گونه خودشان را شکار کنند. از آنجا که مارمولک های جوان تازه متولد شده به هیچ عنوان از طرف والدین، تحت مراقبت قرار نمی گیرند، به راحتی ممکن است توسط شکارچیان مختلف صید شوند ونرخ تلفات آنها بیش از 50 درصد است.

 

پنج. انگل ها، شکارچیان عجیب مارمولک ها

 

انگل ها می توانند از جمله قاتلان مارمولک ها باشند. این انگل ها اغلب از طریق حشرات و جوندگانی که طعمه مارمولک ها می شوند، به آن ها انتقال می یابند. انگل ها قادرند که در سیستم گوارشی مارمولک ها زنده بمانند و با نفوذ به داخل بدن به ناحیه ای در اطراف قلب منتقل شوند؛ در نتیجه فعالیت انگل ها در بدن، مارمولک نمی تواند مواد غذای مورد نیاز برای زنده ماندن را بدست آورند در نتیجه تلف می شوند.

 

شش. انسان ها

 

انسانها از جهات مختلفی تهدیدی بزرگ برای مارمولک ها محسوب میشوند. اولا که، آنها به از بین بردن زیستگاه طبیعی مارمولک ها تمایل دارند تا از این مکان ها برای تامین نیازهای خودشان استفاده کنند. به این ترتیب مارمولک ها به دلیل عدم دسترسی به غذا و یا پناهگاه لازم برای زنده ماندن در محیط زیست، از بین می روند.

 

برخی انسانها ممکن است بخاطر افسانه ها و خرافاتی که در برخی فرهنگ ها ریشه دارد، مارمولک ها را بکشند. مارمولک ها اغلب در این خرافات بعنوان موجودی نحس و شیطانی تصور شده اند. بنابراین آنها را به عنوان نشانه ای بد و شوم در نظر میگیرند و از بین می برند. راه حل پیشنهادی برای این افراد، این است که تا حد امکان مارمولک ها را از محیط زندگی شان دور برانند و حذف کنند. از طرفی، مکان های زیادی وجود دارد که گفته میشود در آنجا انسان ها از تخم مارمولک ها تغذیه می کنند. بومیان این مناطق به محض اینکه فرصت کنند و هر زمان که بتوانند تخم مارمولک ها را جمع میکنند.

 

گوشت برخی از مارمولک ها نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث شکار و کشته شدن این موجودات بوسیله انسان ها میشود.  پوست بسیاری از مارمولک ها برای ساختن کالاهای چرمی مختلف استفاده می گردد. این کار یا طبق رسم و فرهنگ صورت می گیرد و یا برای فروش و کسب درآمد به منظور فراهم آوردن نیارهای زندگی و بقای افراد استفاده می شود.

 

 

مارمولک ها چگونه در برابر شکارچیان از خود دفاع می کنند؟

 

مارمولک ها راه های دفاعی مختلفی برای خلاصی از دست شکارچیانشان دارند. مثلا بسیاری از گونه ها میتوانند انتهای دم شان را قطع کنند؛ این باعث می شود وقتی که مارمولک ها فرار میکنند شکارچی با دیدن بخش باقی مانده دم، گیج شود و متوجه فرار مارمولک نگردد. برخی مارمولک ها میتوانند رنگ بدنشان را همرنگ محیط اطراف کنند تا در امان بمانند. گونه هایی وجود دارند که از چشمهایشان خون می پاشند؛ در این میان تنها دو گونه مارمولک سمی وجود دارند که برای دفاع، از زهر مهلک استفاده می کنند.

 

علیرغم تعدد شکارچیانی که می توانند مارمولک ها را شکار کنند همچنین خطرات بسیاری که جان این گونه خاص از خزندگان را با خطر مواجه می کنند، به نظر نمیرسد تهدید جدی و بزرگی در زمینه از بین رفتن یا انقراض هیچ یک از گونه های مارمولک ها وجود داشته باشد؛ وجود هزاران هزار گونه مختلف از مارمولک ها نشانه واضح و معناداری است که میزان سازگاری این خزندگان را در برابر شرایط مختلف محیط، به اثبات می رساند.

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: