ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


مارمولک ها، خزندگان هوشمند

مارمولک ها بر خلاف ظاهرشان موجودات باهوشی هستند

 

مارمولک ها چگونه موجوداتی هستند؟

 

یکی از بارزترین ویژگی های انسان ها این است که، هرگاه با چیزی روبرو شوند که سبب ترس و وحشت شان می شود، یا اطلاعات کافی درباره آن ندارند، دست به دامان افسانه ها و باورهای غلط می شوند؛ مارمولک ها هم از این قضیه مستثنی نیستند.

 

بسیاری افراد تصور می کنند که مارمولک‌ ها موجودات بی مغزی هستند که تنها کارشان دویدن در اتاق ها و ایجاد ترس و وحشت است؛ باورهای غلط بسیاری در مورد مارمولک ها وجود دارد.

 

برای مثال: این باور که مارمولک ها از جمله احمق ترین موجودات کره زمین هستند، یا اینکه آن ها موجودات منزوی ای هستند که رفتارشان کاملاً کلیشه ای است؛ قادر به یادگیری نیستند و هیچ رفتار خاصی که نشان دهنده هوش باشد در این جانوران دیده نمی شود، از جمله رایج ترین باورهای غلط در رابطه با مارمولک‌ ها هستند.

 

در این مقاله با بیان واقعیاتی در رابطه با مارمولک ها، زندگی این خزندگان به شکلی دقیقتر مورد بررسی قرار گرفته است؛ تا از این طریق متوجه شوید مارمولک‌ ها تا چه حد هوشمند هستند.

 

آیا مارمولک‌ ها موجوداتی هوشمند هستند؟

 

مارمولک ها مانند سایر خزندگان ویژگی های شگفت انگیز بسیاری دارند.

 

تا چندین سال اخیر بر طبق نظریه های مربوط به فعالیت مغز، تصور می شد که تنها حیوانات هوشمند میمون ها هستند؛ چرا که ساختار مغزی این حیوانات مانند انسان ها پیچیده و دارای قدرت تفکر و تعقل است.

 

 

اما پیشرفت های جدید علمی، ثابت کرده که این موضوع درست نیست؛ حیوانات کوچک، حشرات، گیاهان و حتی میکروب ها، دارای اشکال پیشرفته ای از هوش هستند؛ حتی آمیب ها که اصلا بخشی به عنوان مغز ندارند، دارای مهارت های اجتماعی هستند؛ بنابراین اصلا تعجب آور نیست که خزندگان نیز به اندازه ما باهوش و از نظر اجتماعی، توسعه یافته باشند.

 

برخی از مشاهداتی که اخیراً بر روی مارمولک ها آزاد در طبیعت انجام شده به شرح زیر است

 

رفتارهای پیشرفته اجتماعی در مارمولک ها

 

مارمولک ها رفتارهای پیشرفته اجتماعی مانند داشتن زوج، مراقبت از کودکان، یادگیری رفتارهای اجتماعی، رفتار هایی به منظور بازی یا همکاری و حتی شمارش و حل مسئله از خود نشان می دهند.

 

یکی از مارمولک هایی که در محیط طبیعی مورد بررسی قرار گرفته، ایگوانای سبز است؛ این خزنده طی مطالعات، رفتار های اجتماعی بسیار پیشرفته ای از خود نشان داده است.

 

به عنوان مثال، در فصل جفتگیری، هر ایگوانای سبز نر، درخت مرده ای را انتخاب کرده و از آن در برابر سایر ایگواناهای نر، محافظت می کند؛ سپس تعداد زیادی ماده به سمت درخت می آیند و برای جلب توجه نر، به رقابت می پردازند؛ او با تغییر رنگ از سبز به نارنجی همسر خود را انتخاب می کند؛ ایگوانای نر و ماده تا زمان به دنیا آمدن فرزندان، در کنار یکدیگر می مانند.

 

مارمولک های ماده، مسافت های زیادی را به هر دو صورت راه رفتن و شنا کردن طی می کنند؛ آن ها این کار را انجام می دهند تا در کنار صدها هم نوع دیگرشان در یک مکان مناسب لانه سازی کنند؛ آن ها لانه های بسیار پیچیده ای می سازند که می تواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفته و تعمیر شود.

 

با وجودی که ماده ها پس از تخم گذاری لانه را ترک می کنند، اما چندین بار برای چک کردن تخم ها و سرکشی به آن ها، به لانه بازمی گردند.

 

پس از اینکه نوزادان از تخم خارج شدند، نگاهی به اطراف می کنند و معمولاً دوباره به داخل لانه برمی گردند؛ آن ها اغلب تا زمانی که از امن بودن اطراف مطمئن نشده اند، سر جای خود باقی می مانند.

 

مشاهدات اخیر حاکی از آن است که ایگواناهایی که به تازگی از تخم در آمده اند، گروه های چهار نفره تشکیل می دهند و رهبری برای خود انتخاب می کنند. این مارمولک ها، دائماً بدن هایشان را به یکدیگر اصطکاک می دهند، در حالی که دم هایشان مانند سگ ها در حال جنبیدن است.

 

دم مارمولک، یک ویژگی ممتد از پشت حیوان، مخصوصاً حیواناتی مانند مارمولک است. این دم، به عنوان یک اندازه معین از بدن حیوان به سمت پایین می‌آید و به طور عمومی دارای پوشش موی نازک و مختصر است. دم مارمولک نسبت به بدن نسبتاً نازک و انعطاف‌پذیر است.

وظایف دم مارمولک شامل استفاده در تعادل و حرکت در شاخه‌ها و ارتباط با محیط زیست مرتبط با زندگی در درختان و جنگل‌ها است. این دم به مارمولک این امکان را می‌دهد که به راحتی از شاخه به شاخه حرکت کرده و در فضای مرتفع با تعادل مناسب حرکت کند. همچنین، دم مارمولک می‌تواند به عنوان یک ابزار برای نمایش احساسات مارمولک نیز عمل کند

 

اعضای این گروه ها، یکدیگر را درمان می کنند و در کنار هم می خوابند؛ آن ها در یک خط در کنار رهبرشان راه می روند در حالی که مراقب سایر اعضا هستند. زمانی که ایگواناها تصمیم به بازگشت به محل اصلی زندگی خود و ترک جزیره ای که در آن متولد شده اند، می گیرند، رهبر جلوتر از همه اعضا شنا می کند؛ این در حالی است که مرتباً سایر اعضای گروه را بررسی می کند که آیا قادر به شنا کردن هستند یا خیر. زمانی که همه قادر به شنا کردن بودند به صورت گروهی باهم حرکت می کنند. این مارمولک ها در مقابل شکارچیان از یکدیگر محافظت می کنند و معمولاً نرها در مقابل شکارچیان از ماده ها مراقب می کنند.

 

 

بررسی هوش در مارمولک ها

 

مارمولک های کوچک گرمسیری یعنی آنول ها، در آزمایشات باز کردن درب پوش ها، یادگیری و یادآوری در روز بعد، هوش زیادی از خود نشان داده اند

 

گونه های دیگر مارمولک ها نیز، به همین اندازه در حل مسئله موفق هستند. دانشمندان مارمولک‌ های را با دستگاهی که از یک لوله پلاستیکی شفاف و دو درب لولایی ساخته شده بود و داخل آن چند موش زنده قرار داشت، مورد آزمایش قرار دادند؛ طی این آزمایش، مارمولک‌ توانستند به سرعت بفهمند که با چرخاندن لوله و باز کردن درب ها، می توانند طعمه را بگیرند، آن ها همچنین در مرتبه دوم آزمایش، بسیار بهتر عمل کردند؛ این آزمایش ثابت کرد مارمولک ها علاوه بر برخورداری از توانایی حل مسئله، دارای قدرت یادگیری نیز هستند.

 

مارمولک های وارانید یکی دیگر از گونه های بسیار هوشمند مارمولک ها هستند، تا جایی که حتی برخی از انواع آن ها، قادر به شمارش اعداد هستند.

 

این مارمولک‌ ها برای یافتن غذا با یکدیگر همکاری می کنند؛ به این صورت که یکی از مارمولک‌ ها به صورت طعمه، کروکودیل ماده را از لانه خود دور می کند؛ در این حین سایر مارمولک ها به لانه کروکودیل می روند و از تخم های او تغذیه می کنند؛ سپس مارمولکی‌ هم که نقش طعمه را بازی کرده بود، به لانه کروکودیل برمی گردد و او هم از تخم ها تغذیه می کند.

 

اژدهای کومودو، انسان ها را تشخیص می دهند و هرکدام شخصیت های متمایزی دارند؛ مارمولک‌ توکی، پیوند های بسیار مستحکمی با جفت خود دارند؛ به طوری که اگر جفت ماده بمیرد، جفت نر او تا مدت ها به دنبالش می گردد و سعی می کند او را پیدا کند؛ حتی اگر یک ماده دیگر وجود داشته باشد که بتواند جایگزین جفت قبلی کند، مارمولک نر باز هم به جفت قبلی خود تمایل دارد.

 

همچنین این مارمولک‌ می تواند تا سال ها، مارمولک دیگر یا انسانی را که به او پناه داده است، به یاد بیاورد.

 

خزندگان حیواناتی خونسرد هستند؛ برخلاف پستانداران و یا پرندگان، که برای گرم ماندن کالری می سوزانند، خزندگان برای گرم نگه داشتن بدن خود، از نور خورشید و سایر منابع گرمایی استفاده می کنند؛ از طرفی تغیبرات آب و هوایی نیز بر دمای بدن خزندگان، تأثیر می گذارد.

 

با بررسی نتایج آزمایشات انجام شده بر روی یک گونه مارمولک، دانشمندان متوجه شدند که افزایش دمای لانه، باعث بالا رفتن هوش مارمولک‌ ها می شود.

 

دانشمندان با مطالعه بر روی یک نوع مارمولک استرالیایی، دریافتند که مارمولک‌ های متولد شده در لانه هایی با دمای بالاتر، در مقایسه با آن هایی که در لانه های با دمای پایین تر به دنیا آمده اند، باهوشتر هستند و در یادگیری و انجام وظایف، بسیار بهتر عمل می کنند.

 

با وجودی که مارمولک ها تا این حد هوشمند هستند، اما در صورتی که با تهاجم این خزندگان مواجه هستید نگران نباشید؛ چراکه سم مارمولک کش لیزاردکیلر، بسیار هوشمندانه تر از مارمولک‌ های مزاحم عمل می کند و کلیه این آفات دردسرساز را، به سرعت از محیط زندگی تان دفع می نماید.

 

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: