ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


مارمولک هایی که حیوان خانگی هستند

چه مارمولک هایی را می توان به عنوان حیوان خانگی نگه داشت

چگونه از مارمولک به عنوان حیوان خانگی نگه داری کنیم؟

 

وقتی بحث حیوانات خانگی مطرح می شود کلمه «بهترین» یک اصطلاح نسبی است، گرچه نگهداری از مارمولک به عنوان حیوان خانگی چندان رایج نیست، اما مارمولک های زیادی وجود دارند که می توانند حیوان خانگی خوبی باشند، مارمولک نیازمند مراقبت های خاصی هستند و اگر این مراقبت ها را به درستی انجام دهید می توانید از این حیوان خزنده در خانه خود نگهداری کنید.

در این مقاله ۸ نوع از بهترین مارمولک هایی که می توان به عنوان حیوان خانگی از آن ها نگهداری کرد، آورده شده اند.

 

بهترین مارمولک ها به عنوان حیوان خانگی

 

یک. آفتاب پرست ها،زیباترین مارمولک به عنوان خانگی

 

این حیوان خزنده به خاطر چشم های خیره کننده، زبان بسیار بلند و توانایی تغییر رنگ معروف است، با وجودی که آفتاب پرست ها واقعاً تغییر رنگ می دهند، این موضوع که آن ها قادرند خود را با هر پس زمینه ای انطباق دهند یک باور اشتباه است؛ آفتاب پرست ها به تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر عوامل استرس زا، تهدیدات، تغییرات رطوبت و دما ی محیط، تغییر رنگ می دهند.

آفتاب پرست ها دارای دمی با قابلیت گرفتن اجسام هستند و معمولا از نوع مارمولک های درختی می باشند، آن ها تحرک کمی دارند و بیشتر وقت خود را به شکل بی حرکت و ثابت می گذرانند؛ آن ها تنها خزندگانی هستند که می توانند هر چشم خود را در جهتی خلاف دیگری حرکت دهند؛ طول زبان این مارمولک ها معمولاً حدود یک تا یک و نیم برابر طول بدنشان است.

آفتاب پرست موجود شگفت انگیزی هستند که می تواند ساعت ها مشغول بالا رفتن از بین شاخه های یک درخت باشد؛ آن ها به راحتی با لمس مکرر دچار استرس می شوند. پس اگر می خواهید یک آفتاب پرست را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید.

 

 

دو. مارمولک آنول ها

 

این مارمولک ها به دو شکل آنول های قهوه ای و آنول های سبز، دیده می شوند؛ آنول های سبز نر، یک پوسته آویزان صورتی رنگ در زیر فک پایین خود دارند که به آن غبغب گفته می شود، آن ها از این غبغب برای جلب نظر ماده ها استفاده می کنند.

این مارمولک های پاهای چسبنده ای دارد که به آن ها اجازه می دهد تا به راحتی از دیوار و دیواره های ظرف شیشه ای که در آن نگهداری می شوند، بالا بروند؛ اگر سعی کنید این مارمولک ها را بگیرید احساس خطر می کند و دم خود را می اندازند، این کار یک مکانیسم دفاعی است و به آن ها اجازه می دهد حواس شکارچی را پرت کرده و فرار کنند. بنابراین آن ها خزندگانی هستند که ترجیح می دهند شما تماشایشان کنید تا اینکه لمسشان کنید.

 

سه. گکو روز

 

گکو ها نوع دیگری از مارمولک ها هستند؛ آن ها صفحاتی چسبنده بر روی پاهای خود دارند که لاملا نامیده می شود و این مارمولک ها را قادر می سازد بتوانند بر روی شیشه و دیواره های عمودی حرکت کنند، در حال حاضر ۶۸ گونه و زیر گونه زنده و شناخته شده از گکو ها وجود دارد.

گکو ها جانورانی هستند که در طی روز فعالند و در تمام طول روز بیدار هستند، به همین دلیل گزینه خوبی برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی می باشند. این گونه از مارمولک ها معمولا حشرات و برخی گیاهان و میوه ها را می خورند؛ این موضوع باعث می شود آن ها را مارمولک هایی همه چیز خوار بدانیم. گکوها با رنگ سبز درخشان خود که در سایه متفاوت است شناخته می شوند؛ همچنین آن ها می توانند صداهای زیادی از خود تولید کنند، که شامل صداهایی نظیر جیرجیر و وژوژاست.

 

چهار. اژدهای چینی آبزی

 

این خزنده شبیه ایگوانا می باشد با این تفاوت که کوچک تر است و مانند ایگوانا پرخاشگری ندارد؛ زمانی که این مارمولک ها به صاحبشان عادت کنند کاملا قابل لمس خواهند بود. نرها معمولا تا 90 و ماده ها تا 60 سانتیمتر رشد می کنند، البته بیشتر طول آن ها را دمشان تشکیل می دهد.

هنگام بالا رفتن از چیزی دم آن ها به حفظ تعادل کمک می کند و همچنین وسیله ای دفاعی برای این مارمولک ها به حساب می آید، آن ها در هنگام احساس خطر می توانند با دمشان به شکارچی ضربه بزنند.

اژدهای چینی آبی، در بالای سر خود یک فلس تیره رنگ و کوچک دارد که به آن ها در تشخیص تغییرات نور کمک می کند؛ با استفاده از این فلس نورسنج، آن ها بهترین نقطه برای آفتاب گرفتن را پیدا می کنند، این فلس تیره به عنوان چشم پریتال یا چشم سوم شناخته می شود و در بالای سر درست بین دو چشم قرار گرفته است. اژدهای آبی به علت نیاز به آب در محیط خود، به یک محفظه بزرگ برای نگهداری نیاز دارد، و یک محفظه کوچک برای نگهداری آن ها کافی نخواهد بود.

 

پنج. مارمولک خانگی یا گکو تاج دار

 

این گکوها به خاطر داشتن برآمدگی هایی که از روی سر تا انتهای بدنشان امتداد دارد، شهرت یافته اند؛ برآمدگی روی سر این مارمولک باعث می شود اینطور به نظر برسد که این گکوها مژه های بلندی دارند. گکوهای تاج دار معمولاً درختی هستند و مراقبت از آن ها آسان است، آن ها شب زیست هستند و پریدن و بالا رفتن از اجسام را دوست دارند. به همین دلیل بهتر است برای نگهداری از آن ها از محفظه هایی با دیواره های بلند و کشیده استفاده شود.

 

 

گکو های تاجدار همه چیز خوار هستند و می توانند از حشرات و میوه ها تغذیه کنند، مواد غذایی مناسب برای گکو ها به آسانی در دسترس است. بنابراین برای غذا دادن به آن ها با مشکل مواجه نخواهید شد.

مانند بیشتر گکو ها، گکو های تاج دار هم می توانند از قطع دم، استفاده کنند، با این تفاوت که دم جدا شده آن ها دوباره رشد نمی کند؛ رنگ گکو های تاج دار کمی روشن تر است و آن ها در شب که زمان اوج فعالیتشان است پررنگ تر دیده می شوند، در طول روز که زمان استراحت این مارمولک ها است رنگشان کمی کمرنگ تر به نظر می رسد.

 

شش. گکو پلنگی، راحت ترین مارمولک به عنون حیوان خانگی

 

این مارمولک های آرام، یکی از راحت ترین انواع مارمولک برای نگهداری هستند؛ همچنین آن ها یکی از انواع مارمولک های دارای پلک متحرک می باشند.
گکو پلنگی حشره خوار و شب زیست بوده و نام خود را از روی لک های موجود بر روی پوست مارمولک بالغ گرفته است. این مارمولک ها هنگامی که به تازگی از تخم خارج می شوند نوارهایی رنگی بر روی بدن خود دارند که به مرور زمان و با بالغ شدن، محو می شود.

صفحات چسبنده لاملا بر روی پاهای این مارمولک ها وجود ندارند اما در عوض دارای پنجه هایی کوچک بر روی انگشتانشان هستند که باعث می شود به خوبی روی زمین ساکن شوند.. گکوهای پلنگی در هنگام پوست اندازی، تمام پوست خود را به صورت یکپارچه می اندازند و سپس آن را می خورند؛ خوردن این پوست مواد مغذی لازم برای آن ها را تأمین می کند، همچنین باعث می شود محل زندگی آن ها برای شکارچیان ناشناخته بماند.

این مارمولک ها نسبت به بقیه گکو ها کمتر از تکنیک رهایی دم استفاده می کنند؛ اما در صورت مواجهه با تهدید، انجام آن ممکن است. این کار برای گکو پلنگی بسیار دشوار است زیرا دم آن ها بخشی است که بیشتر چربی های مورد نیازشان را در آن ذخیره می کنند. دم بعد از جدا شدن مجددا رشد می کند اما ممکن است با دم قبلی کمی متفاوت باشد. رنگ این گونه از مارمولک ها می تواند از زرد یا نارنجی روشن تا رنگ اسطوخودوس و سفید کم رنگ متغیر باشد.

 

هفت. گکو دم پهن آفریقایی

 

این نوع گکوها با وجود تشابه زیاد به گکوهای پلنگی، دم بسیار پهن تر و کوتاه تری دارند؛ به همین علت به آن ها گکوی دم پهن گفته می شود؛ رنگ آن ها در یک بازه طبیعی بین رنگ قهوه ای تیره تا نارنجی زنگ آهنی و برنز متغیر است. همچنین گکوهای دم پهن پنجه های ریزی دارند و ترجیح می دهند طول روز را در گوشه ای پنهان شده و بخوابند، آن ها می توانند با زبان خود صدای کلیک مانندی ایجاد کنند.

 

 

هشت. اژدهای یقه دار

 

این گونه از مارمولک های برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی، در حد وسط مناسب هستند؛ اندازه آن هابین 30 تا 60سانتیمتر متغیر می باشد، بنابراین نسبت به گکو ها به محفظه های نگهداری بزرگتری نیاز دارند؛ دم آن ها جدا نمی شود و اگر شکسته شود یا آسیب ببیند دوباره رشد نخواهد کرد
اژدهای یقه دار بومی استرالیاست و مانند حیوانات خانگی، ملایم و مطیع است؛ آن ها اغلب به دنبال جلب توجه و تعامل هستند و مارمولک هایی نیمه درختی هستند و از داشتن شاخه هایی برای بالا رفتن و آفتاب گرفتن لذت می برند. آن ها روز زیست و همه چیز خوارند و هرچه بیشتر بالغ می شوند بیشتر از خوردن حشرات، به خوردن گیاهان نیاز دارند.

اژدهای یقه دار نام خود را از پوست اطراف گلویش که در هنگام تهدید پف می کند گرفته است؛ زیرا این بخش بسیار شبیه به یقه لباس می شود. برخی از این مارمولک ها در طی ماه های زمستان وارد دوره ای می شوند که مانند خواب زمستانی است.
موراد گفته شده برخی از با ارزش ترین و راحت ترین نوع مارمولک ها برای نگهداری هستند، اما هرکدام از آنها دما، رطوبت و شرایط زیستگاهمخصوص به خود را نیاز دارند، مارمولک می تواند حیوان خانگی خوبی باشداما نیاز به مراقبت مناسب، نورپردازی ویژه و غذاهای مخصوصی مانند کرم دارد.

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: