ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


معرفی مارمولک های غول پیکر

مارمولک های غول پیکر

انواع مارمولک های غول پیکر در جهان

 

اژدها های کومودو که فقط در جزایر لیزر ساندرا یافت می شوند گونه ای از مارمولک های غول پیکر و عظیم الجثه می باشند در اصل بهتر است بگوییم اژدهای کومودو بزرگترین مارمولک جهان است. در این مقاله قصد داریم چند گونه از بزرگترین مارمولک های غول پیکر جهان را معرفی کنیم، پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

معرفی مارمولک های غول پیکر

 

مارمولک ها گروهی از خانواده بزرگ خزندگان هستند که تا کنون بیش از شش هزار گونه متفاوت از آن ها شناسایی شده است. این جانوران خارق العاده، توانایی بالایی در تطبیق پذیری با محیط زیست خود دارند، به همین دلیل در اقلیم های مختلف تمام قاره های جهان به جز قطب جنوب، یافت می شوند.

 

اندازه مارمولک ها بسیار متغیر و متفاوت است. این خزندگان تخصص یافته، می توانند از حدود چند سانتیمتر مانند سوسمار کوچک، تا اندازه بسیار بزرگ و در حد چند متر نظیر اژدهای کومودو دیده شوند.

 

آنها اکثراً جانورانی چهارپا هستند، به این معنی که بر روی چهار اندام حرکتی خود از سویی به سوی دیگر حرکت می کنند. با این وجود گونه هایی از مارمولک ها وجود دارند که فاقد اندام حرکتی دست و پا هستند. این مارمولک ها از نظر ظاهری مشابه مارها به نظر می رسند.

 

مارمولک ها جانورانی قلمرو طلب هستند؛ یعنی از ورود سایر مارمولک های نر همگونه خود به محدوده شان جلوگیری می کنند و برای حفظ قلمرو با آن ها می جنگند.

 

طعمه مارمولک ها به جثه آن ها بستگی دارد. مارمولک های غول پیکر مانند اژدهای کومودو حیوانات بزرگی مانند گاومیش ها را شکار می کنند، در حالی که حشرات طعمه های مارمولک های کوچکتری مانند آفتاب پرست ها هستند.

 

بزرگترین مارمولک های جهان

 

در ادامه، مارمولک های غول پیکر و زنده دنیا معرفی و بررسی شده اند.

 

یک. تگو، یک مارمولک غول پیکر

 

 

تگو غول پیکر که بانام تگو سیاه و سفید نیز شناخته می شود. یکی از بزرگترین انواع مارمولک ها است؛ جنس نر و بالغ این مارمولک های بزرگ می تواند اندازه ای بین 1.2 تا 1.5 متر داشته باشد.

 

تگوهای سیاه و سفید در مناطق نیمه بیابانی، ساوانا و جنگل های بارانی گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کنند. این مارمولک ها قادرند مسافت های کوتاه را با سرعت زیاد طی کنند و جانوران و سایر مارمولک ها را مورد تهاجم قرار می دهند؛ تگو ها جز معدود مارمولک های قادر به تنظیم دما را در طول فصل تولیدمثل هستند. آنها همه چیز خوارند و از حشرات، حلزونها، عنکبوتها و بی مهرگان تغزیه می کنند.

 

دو. مارمولک مانیتور آبی آسیایی

 

مارمولک مانیتور آبی آسیایی، بومی مناطق جنوب شرقی آسیا است. آنها رایج ترین مارمولک های مانیتور در قاره آسیا هستند؛ زیستگاه های این مارمولک های غول پیکر اغلب شمال شرقی هند، سری لانکا، شبه جزیره مالایا و جزایر اندونزی می باشد.

 

مانیتور آبی، مارمولک بزرگی است که می تواند بین 1.5 تا 2 متر رشد کند. آنها دارای بدنهای عضلانی قدرتمندی هستند؛ حس بویایی بسیار قوی این مارمولک ها به آن ها کمک می کند تا بوی لاشه های را از فاصله هزاران متری شناسایی کرده و به سراغ آن بروند.

 

سه. هیولای گیلا

 

هیولا گیلا مارمولکی است که در کویرهای چیچوهان، موژاو و سونوران در شمال غربی مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده یافت می شود. رنگ این مارمولک، سیاه و دارای الگویی درهمی از لکه های نارنجی، زرد و صورتی است؛ هیولای گیلا نیش بسیار دردناک و سمی دارد که می تواند انسان را بکشد.

 

این مارمولک ها حیوانات سستی هستند که برای خوردن تخم ها و یا نوزادان بی دفاع، به لانه حیوانات دیگرحمله می کنند. هیولای گیلا 95٪ از عمر خود را در حفره های زیرزمینی می گذراند و فقط برای تغذیه و آفتاب گرفتن، از لانه خود خارج می شود. این کار سبب می شود مقادیر زیادی چربی در بدن های بزرگ خود ذخیره کنند و بتوانند چندین هفته بدون تغذیه زنده بمانند.

 

چهار. مانیتور کروکودیلی

 

مانیتور تمساحی، بومی گینه نو است و بزرگترین مارمولک این جزیره می باشد؛ این مارمولک غول پیکر دم استثنایی بلندی دارد که گاهی طول آن به 2.5 متر می رسد. طول برخی از نمونه های این مارمولک، حتی از اژدهای کومودو که بزرگترین و طویل ترین گونه مارمولک است نیز تجاوز می کند.

 

 

آن ها اغلب در مناطق ساحلی جنگلهای بارانی و باتلاق های حرا در قسمت جنوبی جزیره ساکن می شوند و از لاشه ها، پرندگان و تخم هایشان، همچنین از پستانداران کوچک، تغذیه می کنند. مانیتور تمساح به دلیل شکار بی رویه و جنگل زدایی، با خطر انقراض مواجه است.

 

پنج. مارمولک مانیتور تخته سنگی یا بزمجه گلو سفید

 

مارمولک مانیتور سنگی، بزرگترین مارمولک ساکن در آفریقا است. این مارمولک در جنوب، شرق و بخش های مرکزی آفریقا یافت می شود. مارمولک های بالغ این گونه، به طور متوسط بین 80 سانتیمتر تا یک و نیم متر طول و بین 15 تا 17 کیلوگرم، وزن دارند.

 

آنها پوزه های گرد و گوشت آلود و زبان چنگالی شکلی به رنگ صورتی یا آبی دارند. مانیتورهای سنگی، ترجیح می دهند در درختان دور از آب زندگی کنند. تحقیقات انجام شده بر روی این خزندگان، نشان داده که مارمولک های مانیتور نسبت به سایر مارمولک ها باهوش تر هستند.

 

این مارمولک های غول پیکر در صورت احساس خطر، موضع خود را حفظ می کنند و حالت تهاجمی ندارند. اما اگر عامل تهديد کننده نزديك شود، ممکن است با دندان ها، چنگال ها يا دم قدرتمند شان، آن را مورد حمله قرار دهند.

 

شش. پرنتی گوانا یا بزمجه بزرگ

 

پرنتی گوانا، بزرگترین مارمولک ساکن استرالیا است. این مارمولک، بومی بیابان های استرالیا جنوبی، استرالیا غربی، کوئینزلند می باشد و در قلمرو شمالی بیشتر دیده می شود. دره ها و بیرون زدگی های صخره ای زیستگاه های اصلی این خزندگان هستند. همچنین این مارمولک ها مکانهای دور افتاده ای را که انسان دخالت کمی در آن دارند، برای زندگی ترجیح می دهند.

 

 

با وجودی که طول متوسط پرنتی گوانا 1.7 تا 2 متر است اما می توانند تا 2.5 متر نیز رشد کنند. وزن بزمجه بزرگ بالغ بر 15 کیلوگرم است. آنها حشرات، ماهی ها، مارمولک های کوچکتر، خرگوش ها و موش ها را شکار می کنند؛ بزمجه های بزرگتر حتی می توانند دینگو و کانگوروها را هم شکار کنند.

 

هفت. اژدهای کومودو

 

اژدها کومودو بزرگترین مارمولک زنده در سرتاسر جهان است. این مارمولک غول پیکر می تواند تا حدود سه متر رشد کند و وزنی بالغ بر 680 کیلوگرم داشته باشد. مارمولک کومودو بومی جزیره ساندا اندونزی، فلورس، پادار، رینکا و موتانگ است که معمولاً زیستگاه بسیاری از گونه های مارمولک ها می باشد.

 

اژدهای کومودو سرصاف و کشیده ای دارد که به یک پوزه گرد منتهی می شود. دم این مارمولک ها بزرگ عضلانی و پاهای آن ها بسیار عظیم و پوسته پوسته است.

 

هیولاهای کومودو از طریق شکار طعمه های بزرگی از جمله گوزن ها، خوک و گاومیش ها همچنین از طریق خوردن لاشه جانوران انرژی مورد نیاز خود را تأمین می کنند. همچنین به خاطر خوی درنده شان موارد حمله اژدهای کومودو به انسان ها، بسیار گزارش شده است. لازم به ذکر است که بزاق اژدهای کومودو بسیار سمی است و یک گزیدگی کوچک توسط این مارمولک های غول پیکر، می تواند یک بوفالو بزرگ را در کمتر از 12 ساعت از پا بیندازد.

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: